Köpvillkor

Trygga köp, nöjda kunder!

För oss är det viktigast att du som kund känner dig trygg med att handla hos Curenstams blommor, och att du känner dig fullt nöjd med ditt köp. Därför följer vi alltid Konsumentköplagen och Distans- och hemförsäljningslagen. Vi garanterar att alltid försöka lösa alla frågor och eventuella problem på det sätt som blir bäst för dig. Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Vi följer GDPR och du kan läsa mer om vår personuppgiftspolicy här.
Vi kan tyvärr inte alltid garantera att våra bilder återger exakta färgnyanser. Hur färgerna upplevs påverkas bland annat av din dators skärminställningar som kan variera.

Beställning

För att få beställa från Curenstams blommor måste du ha fyllt 18 år. Vi har inte möjlighet att göra tillägg på redan inkomna eller betalda ordrar.

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till order@curenstams.se.
  • Vi reserverar oss för att lagersaldot kan vara inkorrekt. Detta på grund av att varor kan sålt slut i butiken eller blommor kan ha dött eller skadats. Då får du pengarna tillbaka eller så skickas din order när vi har varan/sorten i lager igen.

Våra sticklingar är väl rotade och levereras i krukor. Storleken på sticklingar varierar med sort, växtsätt osv. Vi förbehåller oss rätten att skicka sticklingar i början på veckan, så de inte ligger kvar hos ombud över helgen. Dessutom skickar vi endast när risken för minusgrader är minimal.

Betalning

Du kan betala antingen via Swish eller via Payson med kort, faktura eller delbetalning.

Swish: Du kan betalar via vårt Förtags swish på nummer 123 20 35 186
Din order annullera per automatik om betalning inte kommit oss tillhanda inom 24 timmar.

Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den
kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress
du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad
påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad
från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift
om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva
beställarens kreditvärdighet.

Frakt

  • Vi skickar beställningar med levande växter måndagar och tisdagar,  inte senare för att minska risken att paketet ligger hos fraktbolaget över helgen.
  • Vi skickar varorna med DHL eller PostNord till närmaste utlämningsställe alternativt som brev direkt hem i din brevlåda beroende på storlek på försändelsen. Om din försändelse inte kan delas ut aviseras du i första hand via sms, i andra hand via den mailadress som du uppgett i samband med köpet.
  • Alla paketförsändelser skickas spårbart. Vi rekommenderar även appen ”Mina paket”, där kan du spåra och följa de flesta paket, du kan också med hjälp av appen och bank-id hämta ut ditt paket hos ombud.
  • OBS: Vi har inte möjlighet att skicka paket till boxadress.
  • Av miljöhänsyn återanvänder vi förpackningar och emballage i möjligaste mån.

Ej uthämtade paket

Paketleverans som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du avser att returnera försändelsen. Om du av någon anledning väljer att INTE hämta ut ditt paket så vill vi påminna om att vi debiterar en avgift på 350 SEK för att täcka kostnader förknippade med returfrakten.

Leveranstid

-Det tar 1-2 dagar innan vi behandlat din roder och packat den så den är redo för att skickas.
-Därefter är leveranstiden 2-5 arbetsdagar.
-Du får ett separat mail med kollinummer där du kan spåra din försändelse.
-Vi packar noga och tar ansvar för din försändelse fram till utlämningsstället. Vi värnar om miljön och återanvänder förpackningar. I dagsläget gör vi dock av med mer förpackningar än vi får in.
-För ej uthämtad försändelse debiterar vi 350 kronor för att täcka våra kostnader. Ej uthämtat paket räknas ej som nyttjande av ångerrätten. Liggtid för försändelse hos ombud är 14 dagar.

Vår överlevnadsgaranti för sticklingar gäller 10 dagar från leveransdagen. Det innebär att felaktiga sticklingar så långt som möjligt ersätts med samma eller liknande sort och sänds till dig kostnadsfritt. Förutsättningen är att sticklingarna hämtats ut omgående från posten och hanteras enligt normala skötselråd.
Hur noga vi än är med namnsättningen så händer det tyvärr ibland att en stickling märks med fel namn. Vi ersätter dig i så fall givetvis med en ny eller om detta inte går med något annat du vill ha eller återbetalar pengarna.
Vi ersätter inte sticklingar från plantor som sportat (en mutation som gör att en gren eller hela plantan ger en annan färg/form på blomma eller blad).

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du ska kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning.
Obs: Ångerrätten gäller EJ på varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel, gröna växter och rotknölar.

Det är på kundens ansvar att varan kommer fram till oss i det skick som kunden fick den. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som kund som står för returkostnaden. Varan får ej returneras till oss mot postförskott.
Obs: Vid utnyttjande av ångerrätt står du för den faktiska kostnaden för returfrakt.
Godset måste vara oss tillhanda inom 14 dagar från det att ångerrätt överenskommits.
Här hittar du Konsumentverkets ångerblankett.

Vid reklamation eller om du mottagit skadat gods, ta foton och maila till oss på info@curenstamsblommor.se Vi behöver foton för att bedöma reklamationen och i sin tur göra reklamation hos transportföretag och/eller grossist.

 

Ändringar

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.